- Isännöinnin perustehtävät on määritelty laeissa ja asetuksissa. Lisäksi Kiinteistömedia Oy:n julkaisema isännöintitehtäväluettelo määrittelee kattavasti isännöintialalla toimivien yritysten tehtävät. Taloyhtiön kannattaa viitata tarjouspyynnössään tehtäväluetteloon esimerkiksi seuraavasti: ”Pyydämme tarjousta taloyhtiöllemme Kiinteistömedian julkaiseman isännöintitehtäväluettelon suosituksen mukaisista isännöintipalveluista.”
- Hinnoittelun osalta on tärkeää, että taloyhtiö saa mahdollisimman vertailukelpoisia tarjouksia. Kiinteän kuukausipalkkion lisäksi kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tarjoajan erillishintaluetteloon. Siinä saattaa olla merkittäviäkin säännöllisiä lisäkustannuksia kuukausipalkkion lisäksi, esimerkiksi hallinto-, järjestelmä- ja/tai kopiointikustannusten muodossa.
- Toimintatavat ja palvelujen laatu ovat merkittäviä kilpailutuksen kannalta, mutta valitettavan vaikeasti vertailtavissa. Esimerkiksi isännöintiyrityksen digitaalisten järjestelmien toimivuus, käytettävyys ja laajuus vaikuttavat muun muassa hallituksen tarkoituksenmukaiseen sekä ajasta ja paikasta riippumattomaan taloyhtiönsä hallinnon hoitoon. Asiakaspalvelun organisointi puolestaan vaikuttaa osakkaiden ja asukkaiden saamaan palveluun sekä sen sujuvuuteen ja nopeuteen.
- Isännöintiyrityksen henkilöstöratkaisut vaikuttavat olennaisesti taloyhtiön palveluiden jatkuvuuteen. Isännöintisopimusten keskipituus on yli kymmenen vuotta, joten taloyhtiön hallituksen kannattaa harkita isännöinnin valintaa pitkälle aikavälille. Toivottaa olisi, että sama isännöintitoimisto tarjoaisi laadukasta isännöintiä vielä vuosienkin päästä.
On hyvä huomioida, että
- kilpailutus on helppoa ja hallitus selviää siitä muutamassa tunnissa.
- valitulla uudella isännöitsijällä on vastuu vaihdon onnistumisesta ja palvelun käynnistymisestä.
Toivotamme hyviä kilpailutuksia!
Jos fiksumpi isännöinti kiinnostaa, niin pyytäkää tarjous myös Fluxio Isännöinniltä